Jussismia eli erilaista kyseenalaistamista erilaisiin asioihin

Oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta ongelmissa

Kun päätökset tehdään ideologisesti yrittämällä näyttää  lupauksien lunastamisia, niin pakosta esiin nousee kysymys, olisiko kanbattanut kuunnella riviopettajia ennen kuin tehdään päätöksiä?


Väärään paikkaa tulee satsaus tuossa oppivelvollisuuden pidentämisessä. Järkevämpää ja huomattavasti tuottavampaa olisi ollut antaa tuo 100 000 000 perusopetukseen ryhmien pienentämiseen eli opettajien palkkaamiseen ja kolmiportaisen tuen tehostamiseen eli opettajien palkkaamiseen.

Nyt tuolla saadaan näennäisesti jotain, mutta sen hyöty on mitätön, koska tuossa vaiheessa ei enää saada korjattua niitä isoja ja pahoja oppimisen vajeita, joita oppilaille on muodostunut aikaisemmin. Pitkään on ollut tiedossa, että oppilaiden lukutaito on ollut laskussa niin, että jatko-opinnoissa ei pysy perässä puutteellisen lukutaidon kanssa. Sama tilanne alkaa olla luonnontieteiden ja matematiikan kanssa, mutta panostusta siis halutaan laittaa sinne, jossa ongelmat jo ovat päällä eikä sitä panostusta edes laiteta opettamiseen vaan materiaaleihin. En äkkiseltään keksi turhempaa ratkaisua osaamisen edistämisen kannalta - annetaan rahaa materiaalien tuottajille, mutta ei lähiopetukseen, jota oppilaat oikeasti kaipaavat.

Asiaa on perusteltu sillä, että vähävaraisten perheiden lapsille tulee helpotus tilanteeseen. Tällä tavalla se tulee myös hyvätuloisille, jotka nyt vasemmiston riemuksi voivat vaikka sijoittaa opieskelumateriaaleihin muutoin käyttämänsä rahat vaikka osakkeisiin tai ulkomaanmatkoihin (juu oli sarkasmia). Jos todellakin haluttaisiin tukea niitä oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia tai vaikeassa asemassa olevia perheitä oikea "sijoituskohde" olisi perusopetus, silloin tuon hallitusohjelman 100 000 000 euron sijoituksen tuotto olisi selvästi plusmerkkinen. Nyt plussat näkyvät vain oppimateriaalien tuottajien taseessa.

Ikävää, että asioita korjatessa sen operatiivisen kentän ääni jää niin vähälle kuulemiselle, mutta se nyt tuntuu olevan enemminkin tapa. Miksi sitä operatiivista toimijaa kuunneltaisiin, kun voisi tulla omassa ajatuksessa tai ideologiassa huomattua joku epäkohta. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Päätöksen tekijät eivät näköjään tunne katoavan rajahyödyn lakia tai eivät siitä piittaa. Se kun kertoo, että kun samaa ratkaisua kaavamaisesti toistetaan, hyödyt alkavat pienentyä ja kustannukset sekä haitalliset sivuvaikutukset kasvaa. Perinteinen esimerkki tästä oli hölmöläisten tuvan rakennus. Ikkunan avaminen tuvan seinään toi tupaan valoa mutta kun seinään innostuttiin tekemään jatkuvasti uusia aukkoja, tupa lopulta romahti. Vastaava näyttää pätevän koulun käyntiinkin. Oppivelvollisuus oli ja on hyvä asia mutta sen kaavamainen ja kaikkia koskeva pidentäminen ei välttämättä ole lainkaan viisasta. Tarkoitushan on, että opimme koulussa elämää varten. Ei se, että kaikki elävät vain istuakseen koulun penkillä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Omasta näkövinkkelistäni oppilaiden pitäminen mukana opetuksessa pidempään tämän haastavassa ikävaiheessa tapahtuvan nivelvaiheen yli on hyvä lähtökohta vaikka kysymyksiä on paljon. Syrjäytymisen kannalta on tärkeää, että pysytään mukana arjessa, jossa on vertaisia ja opettajia läsnä.

Peruskoulun loppuvaiheessa ilmenevät oppimisen ja käytöksen ongelmat tasoittuvat yleensä kun oppilaalle annetaan aika ja tilaa käydä asioita läpi. Peruskoulussa heitä ei kuitenkaan kannata roikuttaa limbossa vaan antaa mahdollisuus siirtyä eteenpäin muiden mukana ja lisätä tukitoimia toisella tasolla.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Höpö höpö

Ketä yleisellä tasolla palvelee se, että opetuksesta kiinnostumaton "pakko-opiskelija" roikkuu häiriköimässä luokassa muiden kiusana lain velvoittamana?

"Syrjäytymisen kannalta on tärkeää, että pysytään mukana arjessa, jossa on vertaisia ja opettajia läsnä."

Paskasakkia ei arjessa pysyminen kiinnosta muutoinkaan ja opettajat ovat vain tyytyväisiä päästessään hankalista oppilaista eroon.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Ketä yleisellä tasolla palvelee se, että opetuksesta kiinnostumaton "pakko-opiskelija" roikkuu häiriköimässä luokassa muiden kiusana lain velvoittamana?"

Syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa se palvelee. Usko pois, häiriköt ja kiinnostumattomat tasoittuvat usein ja pääsevät opiskelun syrjään kiinni kun heille annetaan siihen mahdollisuuksia. 13. vuosi kymppiluokan ja aikuisten perusopetuksen opettajana on päättymässä ja tuota tapahtuu joka vuosi.

"Paskasakkia ei arjessa pysyminen kiinnosta muutoinkaan ja opettajat ovat vain tyytyväisiä päästessään hankalista oppilaista eroon."

En usko paskasakin olemassaoloon. Jos opettaja on sitä mieltä, että hankalien oppilaiden pitää saada syrjäytyä rauhassa, koska he ovat paskasakkia niin hän on väärällä alalla.

Käyttäjän JussiTanhuanp kuva
Jussi Tanhuanpää

Peruskoulun loppuvaiheessa ilmenevät ongelmat ovat useinmpiten saaneet alkunsa jo merkittävästi aikaisemmin ja ovat yleisemmin sosiaalisia kuin tiedollisia. Niihin tiedollisiin ja taidollisiin puutteisiin nyt esitetty malli ei tuo mitään apua eikä oikeastaan sosiaalisiinkaan, koska niiden paikaamisesaa kirja ja opiskelu ei ole ykkösvalinta, vaan oikean alan ammattilaisen kohtaaminen.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Ongelmia ilmenee varmasti todella aikaisessa vaiheessa. Ei kuitenkaan kannata olettaa, että millään panostuksella ne ongelmat ratkeavat peruskoulun loppuun mennessä. Ideana opetusvelvollisuuden jatkossa lienee se, että saadaan lisäaikaa ongelmien ratkomiseen ammattilaisten tarjoamien palvelujen piirissä, joihin nuori velvoitetaan. Minun kokemukseni mukaan kasvua tukevan arjen ylläpitäminen nuoren elämässä on todella tärkeää.

Tällä hetkellä tuo nivelvaihe, jossa velvollisuus poistuu on hankalassa kohtaa. Uskon, että oppivelvollisuutta jatkamalla voidaan ehkäistä syrjäytymistä. Tiedollisia ja taidollisia puutteita voi paikata koko ajan. Tärkeintä on se tunne, että pääsee edes jossain eteenpäin.

Käyttäjän JussiTanhuanp kuva
Jussi Tanhuanpää Vastaus kommenttiin #8

Ja suurin vaikutus on sillä oppilaan kohtaamisella. Mä vaan mietin kuinka monta opettajaa tuolla rahalla saataisiin kohtaamaan niitä syrjäytymisvaarassa olevia oppilaita.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #12

Opettajia tietenkin voisi aina toivoa lisää. Mielenkiintoista onkin kuulla, että miten toisen asteen resursseihin puututaan. Syrjäytymistä voi olla vaikea ehkäistä ammattipuolella, jos opettajien ja tukihenkilöstön resursseille ei tehdä mitään. Lukion puolellakin pitää varautua tukitoimien tehostamiseen.

Mielenkiintoista tietää miten 10. luokkien käy.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#2:
"Omasta näkövinkkelistäni oppilaiden pitäminen mukana opetuksessa pidempään tämän haastavassa ikävaiheessa tapahtuvan nivelvaiheen yli on hyvä lähtökohta vaikka kysymyksiä on paljon".
Tuossa kyllä saattaa olla jonkinlaista pointtia. Osa koululaisista, etenkin pojista, saattaa siinä selviytyä sen pahimman murrosiän yli. Ennenmuinoin noita murrosiän vaikutuksia tasattiin luokalle jättämällä, enkä ymmärrä, miksei sitä tapaa voisi käyttää vieläkin.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Oletan, että luokalle jättämisestä on luovuttu, koska se ei ole tehokasta. Usein oppilas tarvitsee uuden alun, jos 8-9. luokka ovat menneet pahasti pieleen. Samojen asioiden kertaaminen samassa ympäristössä ja samojen opettajien kanssa motivoi heikosti.

Henkilökohtaisesti pitäisin kymppiluokat ja kehittäisin niiden pedagogiikkaa elämänhallinnan ja positiivisten kokemusten ympärille.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Hyvä lisä ilmaiset koulukirjat jos SDP lupaa ajaa alas HUOSTABISNEKSEN jota vastaan sdp:n Guzenina yritti yksin taistella 2006 kunnes sai ministerin pallin jotta pysyy hiljaa, kun keskusta ja kokoomus sen suomeen toivat maan tavaksi,ja LAINMUKAISTEN PERHEIDEN TUKITOIMIEN alasajon avulla.Kataisen hallituksen kuntaliitokset vauhdittivat bisneksiä,ja keskustan naiskansanedustajan(perhehoitoliiton edustaja keskustan edustajien firma siis,veikkaus ja ray rahoilla verorahojen lisäksi isännöinyt..) huostakerroin.JOS sdp ei päästä enää keskustaa isännöimään lasten ja perheiden asioissa tästä tulee olemaan apua.

Kunhan ne veronmaksajien 1,4 miljardia jotka nyt maksatetaan suomalaisten pussista ulkolaisten HUOSTAFIRMOILLE JA KAIKENKARVAISILLE PSYKIATRISILLE OSASTOILLE JA KOKONAISTEN PERHEIDEN HUOSTAANOTTOFIRMOJEN toimijoille,sadoille kerholaisille ,sitten se nähdään.Kokoomuksen yksityistämisen takia ulkolaisten konsernien ASIAKASTARPEIDEN täyttäminen ja LUOTU TARVE.Lasten hintatarjoukset sos.virastoissa kilpailutettu vastoin YK ihmiskauppaa kieltäviä sopimuksia.

Niin KAUAN kun huostabisnestä jatketaan,on ilmaiset kirjat ynm.turhaa höpötystä.JOLLEI huostabisnestä saada suomesta karsittua,eli lakkautettua KOKONAAN ovat puheet täysin tyhjää löpinää.8000 euroa HALVIMMILLAAN lapsesta huostafirmassa kuukaudessa ,keskustan malliin,KUN ON LAKKAUTETTU LAINMUKAISET TUKITOIMET TARKOITUKSELLA ,ja lisätty ainoastaan perheiden kyttäämistä ja vainoamista,kyykyttämistä,ei poista mitään näistä suomalaisten perheiden ongelmista KOSKA HUOSTABISNES ON NIIDEN ALKU JA SYY.

KUN tämä 1,4 MILJARDIA jos riittää kun salataan kuluja veronmaksajilta ,kuten maahanmuutonkin kuluja,laitetaan LAINMUKAISIIN TUKITOIMIIN JOIHIN siis kuuluvat KAIKKI avustajat,terveydenhoito,koulutus,harrastukset,erityisavustajat,sos.tuet,asunnot jne.joita eivät rouvakerholaiset nyt anna suomalaisille perheille NIIN silloin raha menee sinne minne se on tarkoitettu.EI tällaiseen huostabisneksen ylläpitoon joka tuottaa 6000 mielenterveyspotilasta vuosittain,SUOMALAISISTA NUORISTA,maailman terveimmistä lapsista tuli bisneksen myötä mielenvikaisia ja perheistä keskustan ja kokoomuksen mainostamia juoppoja ynm. JA SYRJÄYTTÄÄ 126 000 LASTA ,PERHEINEEN.100 000 poikaa ja nuorta miestä!

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Komentti Oksasen kommenttiin. Tämä huostaanottoasia on musta aukko suomalaisessa politiikassa. Ketään ei tunnu kiinnostavan sen suunnattomat kustannukset per henkilö.

Oppivelvollisuuden jatkaminen peruskoulun 9 vuoden jälkeen on aivan vikatikki. Niille nuorille, joita tämä koskee, on jo tapahtunut syrjäytyminen, kiitos nykyisen peruskoulun. He eivät ole oppineet kunnolla lukemaan ja laskemaan, jotka ovat perusedellytyksiä ammattiin opeiskelussa. Silti heille tuputetaan vieraita kieliä ja algebraa eli kirjaimilla laskemista, kun he eivät ole koskaan oppineet edes numeroilla laskemista.

Suurin osa heistä oppisi, mutta peruskoulu sivuuttaa tämän ongelman. Heidät voitaisiin sen yläkoulun ajan teho-opettaa kolmessa perusaineessa: lukeminen, kirjoittaminen ja vanha kunnon laskento. Niillä pärjää elämässä erittäin pitkälle ammatiin opiskelussa.

Punavihreät edelleen jatkavat samaa ideologista tuputtamista, että kaikista tulee lukiokelpoisia, kunhan tarpeeksi hinkataan. Opettajien syyhän se on, jos ei tule...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Niille nuorille, joita tämä koskee, on jo tapahtunut syrjäytyminen, kiitos nykyisen peruskoulun. He eivät ole oppineet kunnolla lukemaan ja laskemaan, jotka ovat perusedellytyksiä ammattiin opeiskelussa."

Eikö silloin juuri kannattaisi kärsivällisesti opettaa hieman lisää?

Käyttäjän jjrposti kuva
Jari Räihä Vastaus kommenttiin #19

Turha opettaa, jos oppia ei oteta vastaan. Se on se ongelma.
Terv nimim "10v kokemus"

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #28

Kokemuksesta voin sanoa, että jos oppiminen ei kiinnosta 9. luokalla niin se ei tarkoita, etteikö se kiinnostaisi enää koskaan.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Paskasakkia..Keitä nämä ovat?Avaatko vähän noin opettajan näkökulmasta?Asennevammat ja ennakkoluulot eivät kuulu opettajien työnkuvaan,tosin eivät sos.viranomaistenkaan mutta silti näitä siellä joukossa on suuri osa.Täälläkin esiintyvät omilla nimillään kummankin alan edustajia..

Kun kokoomus ja vihreät ,keskusta laittoivat erityislapset normiluokille ja lakkauttivat pieniä kouluja,siitä se ongelmien lisääntyminen alkoi.Kokoomus on kaiken aikaa leikannut koulutuksen rahoista ja saarikko perheiden lainmukaisista tuista.Nämä naiset eivät tiedä perheiden asioista yhtään mitään,ja se on näkynyt.2 puolueidensa juoksutyttöä joiden mentoreina sipilä ja kokoomusjohto.

Suomeen tulleiden "lapsien " kieliongelmat joiden takia suomessa lukutaito on laskenut,kuten aikoinaan saksassa,on ongelmaa,koska suomella ei ole resursseja tähän kotouttamiseen ollut ja silti jengiä raijataan lisää joka vuosi ja tulevaisuudessa.

Rahat sinne ja suomalaisille perheille,KAIKILLE RIITTÄISI HUOSTABISNEKSEN sijaan, ja piste.Tulkoot nämä itse itseään työllistävät rouvakerholaiset toimeen omillaan,ja kerjätköön apujaan muualta,kuin suomalaisten taskuista niihin perheiden kyykyttämisprojekteihinsa.Veronmaksajien lypsämiseen on tultava loppu.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Paskasakkia..Keitä nämä ovat?Avaatko vähän noin opettajan näkökulmasta?"

Kosonen ei taida olla opettaja, toivottavasti.

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Saataisiinpa ensin edes koulukiusaaminen loppumaan. Oppivelvollisuus ei ainakaan vähennä koulukiusaamista. https://kiusatunvastaisku.blogspot.com/2019/05/yli...

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Koulukiusaaminen taas johtuu juuri syistä joista olen kirjoittanut jo vuosia tännekin.KUN suomesta lakkautettiin lainmukaiset lastensuojelun tukitoimet ja raha kouluista,seuraukset ovat tässä.Tuhannen oppilaan mammuttikoulut eivät asioita parantaneet,eivätkä rouvakerholaisten KIVA-koulu projektikaan.

Sen totesivat rehtorit jo alkujaan toimimattomaksi,mutta kerholaisten intressit olivat j aovat muualla.KUN huostabisneksen rahamäärät yli 1,4 MILJARDIA VUODESSA,laitetaan takaisin lasten ja perheiden lainmukaisiin tukitoimiin,poistuu suurin osa ongelmista.

Yli 40% lapsista huostaanotetaan LAITTOMASTI köyhyyden takia suomessa.JOS perheet saisivat tukensa JOTA TARVITSEVAT ja kouluihin TAKAISIN opettajien ja avustajien TARVITTAVAT määrät,sekä sinne perheiden arkeen mm.kotiavustajat joiden ammattikunnan kok-keskusta lakkautti perheiden tukimuodoista ja otti tilalle perhetyöntekijät joiden kuvaan kuuluu VIKOJEN etsiminen perheistä,ja niiden kirjaaminen huostapäätöksiä tukemaan,siellä sitä korjaamista.

Näiden malli koskien ulkomaalaistaustaisi alapsiakin on sama nykyään:huostaan vaan,kun perheiden ongelmat kärjistyvät.Turvakodeissa sitten aletaan verorahoilla puimaan "ongelmia"kun niitä ei ole KALLIILLA VARHAISELLA PUUTTUMISELLA huomattu ajoissa...

Koko näytelmää ylläpiddetään verorahoilla ja mitkään MILJOONAT,SADAT MILJOONAT EIVÄT näille riitä.Koulukiusaamisesta on tullut 1.osa tästä rouvakerholaisten sirkuksesta.Nykymallin mukaan KIUSATUT lapset PERHEINEEN laitetaanLASTENSUOJELUN ERITYISVALVONTAAN,j akiusaajat saavat erikoiskohtelua ja hyväksyntää.VALITETTAVASTI kiusaamistapauksissa opettajatkin siihen osallistuvat ja es.koko kaupungin sisäpiiriläisten kaarti.

Koulukuraattorit eivät myöskään ammatinsa puolesta hoida tehtäviään,ja koulun MAINE JA SUHTEET KAUPUNGEISSA vaikuttavat siihen,kuinka kiusaamistapauksia käsitellään.KIVA-kouluprojektin alulle panijat 2,naista ja VARHAINEN PUUTTUMINEN (veronmaksajien rahoilla!!Jota on kritisoitu TOIMIMATTOMUUDESTA JA RAHOJEN HASKAAMISESTA ,TULOKSETTOMINA

ongelma ISTUU ),SADAT PERHEIDEN HUUHAATESTIT ynm.ovat menneet kaiken edelle.Kun syytetään perheitä ei edes tiedetä kuinka paljon vanhemmilta on viety oikeuksia lastensa suhteen,siellä häärää kouluissa "moniammatilliset asiantuntijaverkostot"psykologit,THL jne.jne.koko koulun henkilökunta,varhaiskasvatuksessa SOS.TYÖNTEKIJÄT,harrastuksissa ,terveydenhoidossa,hammashoidossa jne.ARMEIJAAN asti on revohka näitä kerholaisia niskassa,ja siitä huolimatta TAI JUURI SIKSI,kuten perheet ovat todenneet ,tässä jamassa ollaan.

KUN perheellä ei ole oikeuksia edes lastensa terveystietoihin,ja kouluissa on es.Sitra-sijoittajan huolien nousumalli käytössä jossa PERHEIDEN SELÄN takana ,"liputetaan"kun jonkun opettajan subjektiiviset huolet nousevat,siinä sitä mallia,jota suomi harjoittaa.ASIAKASHANKINTA huostafirmoihin ja niiden sivubisneksien tekijöihin on 1.Tätä tuetaan siis verorahoilla.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mikään ei oo koskaan tarpeeksi tai oikein tehty, varsinkin jos kyseessä on vasemmistovetoinen hallitus.

Minusta tämä on yksi historiallisimmista päätöksistä pitkiin aikoihin.

Vähentää syrjäytymistä ja korostaa sitä, että suomalaiset nuoret ja lapset ovat aina samalla viivalla koulutuksen suhteen, riippumatta varallisuudesta.

Koskaan ei tietysti kaikkia ongelmia pysytyä ratkaisemaan, muttä tämä on varmasti hieno uudistus.

Ennakkoluuloton päätös, ja ymmärrän, että se ottaa varsinkin oikeiston hermoon, koska tämän hyödyt ovat ilmeiset.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Turha heitä on päivähoidossa pitää, jos motivaatiota ei ole. Armeijjaan tai oikeisiin töihin - sieltä se opiskelumotivaatio löytyy, jos on löytyäkseen.

Sinänsä tietysti vähävaraisten tukeminen toisen asteen opinnoissa on kannatettavaa, ja yleensä jopa taloudellisesti kannattavaa. Se vain vaatii, että opiskelija itse haluaa opiskella, eikä istu tunnilla pakosta.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

"Se vain vaatii, että opiskelija itse haluaa opiskella, eikä istu tunnilla pakosta."

Näin. Noin absoluuttisesti ajateltuna ainoa mikä tässä tulee lisääntymään kustannusten lisäksi on lintsaaminen. Ne jotka lintsaavat jo peruskoulussa tulevat lintsaamaan myös "lukiossa". Eikä sitä voida estää, oli oppivelvollisuus tai ei. Pakolla ei voida koulussa pitää ja kun henkilö (ettei tule...) lähtee kylille niin hän lähtee. Tukiahan ei voida poistaa koska toimeentulo on jollain tavoin turvattava.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Enemmän huomiota lukemiseen ja laskemiseen niin hyvä tulee. Ellei näitä osaa kun peruskoulu on käyty, ei pärjää missään opiskelussa. Ja opettajilla pitäisi olla oikeus ottaa kännykät pois koulupäivän ajaksi, sillä jatkuva älypuelimen räpläily laskee keskittymistä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kun vasemmistohallitus antaa jotain kansalaisille, se on väärin annettu.

Kun oikeistohallitus leikkaa kansalaisilta, se on tarpeen valtiontalouden tasapainon vuoksi.

Ollaan me ihmeellistä kansaa.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

Nopeasti se Ritalankin uhriutuminen alkoi, jo ennen kuin hallitusta on edes muodostettu.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Kerrankin oikeassa. Kahdessa asiassa peräkkäin.

On todellakin väärin jakaa kansalle lainaksi otettua tai veroilla kerättyä rahaa.
Samoin on aivan oikein että menoja leikataan kunnes talous saadaan tasapainoon.

Molemmat aivan riippumatta hallituksen väristä. Se vain tuppaa menemään niin että rahaa jakaa punavihreät ja taloutta yrittää tasapainottaa ns. oikeisto.

Ollaan me todella ihmeellistä kansaa.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Eli ymmärränkö kirjoituksesi oikein, jos sanon sinun haluavan enemmän varoja varhais- ja peruskasvatukseen? Katsos, ei auta hirvittävästi opettajien lisääminen vaikkapa yläkoulussa, jos ei osaa lukea eikä kirjoittaa hyvin siinä vaiheessa.

Itse asiassa vanhempien kasvatukseen panostaminen voisi eniten edistää lasten luku- ja kirjoitustaitoa. Eikö se muistaakseni ole niin, että mitä enemmän luetaan kotona, sitä paremmin lapsi osaa kieltä?

Käyttäjän JussiTanhuanp kuva
Jussi Tanhuanpää

Juuri noin. Perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen satsaaminen tuottaisi paremman tuloksen.

Tuota vanhempiin panostamista lukutaidon kehittämiseksi tosiaan voisi kehittää vielä nykyistä enemmän. Mahtaisiko joissain kirjastoissa onnistua vanhempien lukupiiri viikonloppuisin?

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

"Eikö se muistaakseni ole niin, että mitä enemmän luetaan kotona, sitä paremmin lapsi osaa kieltä?"

Tuo on täysin totta. Kun kotona luetaan niin lapsi oppii sen että lukeminen on kivaa ja alkaa myös itse lukemaan. Kirjoista sitten saa paljon hyötyä ja tietoa. Mutta kun monissa kodeissa ei ole edes kirjahyllyä.

Tietenkin nykyään netti on se lukupaikka, siellä vain tarjonta on mitä on. Ja pääsääntöisesti silloin katsotaan nk. paskaleffoja eli "toimintaelokuvia".

Tuo ei ole kuitenkaan se koko ongelma.
Meillä on, edelleen aivan liian paljon koteja joissa on vallalla se ajatus että ei se kannata lukea, töihin vain.
Tällainen muokkaa lasten asenteet kouluvastaisiksi jo pienestä pitäen.
Syitä tällaiseen vanhempien asenteeseen on varmasti paljon.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Eiköhän asian tuomien julkisuuteen ole kuitenkin tarkoitettu siirtämään kansalaisten huomio hallitusneuvotteluiden hankaluudesta muualle. Ensi viikolla oppivelvollisuusasiaa ei enään muisteta kuin siltä osin, että kuinka tuohon asiaan saataisiin piiloitettua työttömiä.

Käyttäjän jjrposti kuva
Jari Räihä

Olen Pertin kanssa vahvasti eri mieltä.
Perusopetuksen pulmat ovat vaivanneet minua yli 30v ja tiedän niiden vaivaavan melkoista joukkoa kansalaisista kaiken aikaa.
Blogistin esiintuoma asia ei poistu minnekään, kuin ehkä kesäloman ajaksi sivummalle.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Miltei jokaisesta lapsesta tulee hyvä lukija jos vanhemmat panostavat lukemiseen. Luulen jopa että jokaisesta, ellei ole jokin kehitysvamma, joka estää tämän. Muistan että 6-vuotias tyttöni kirjoitti monisivuisen sadun, hänelle luettiin paljon miltei vauva-iästä lähtien. Lapset ovat hyvin oppivaisia :) Kun lukeminen on hallussa,pärjää miltei missä vain ja uuden oppiminen on helpompaa. Itsetuntokin kasvaa kun osaa lukea hyvin ja hyvä itsetunto auttaa ihmistä selviämään elämästä - Itsetunto voi olla jopa tärkeämpää kuin tieto/taito koska silloin uskaltaa yrittää eikä pelkää muita ihmisiä ja epäonnistumista.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Vassarit tekevät jäsenilleen kyselyn jossa kaikki 10 000 saavat äänestää hallitukseen menosta. Aika hieno idea, Sipilä kysyi 200 sikariportaan jäseneltä.
Valiokunnissa, työryhmissä voi olla joku maininta kentän äänestä sikariveikon suodattamana, asiat päätetään nojautueen asiantuntijoihin ja takapiruihin, lobbareihin. Ja tälläistä sitä ihteään tästä sitten seuraa kun järjestelmä nielaisee päättäjät ja ei tule mieleen kysellä edes omien äänestäjien mielipidettä (tämä astuisi opetushallituksen virkamiehen varpaille, toiv päivän pari opettajabloggaajaa ei saa sanomista) ...

Risto Salonen

Eikö juuri viime kuussa kysytty mielipidettä? Vähemmistön diktatuuriko on vassareilla edelleen voimassa? 252 000 ääntä vaaleissa ja nyt kysytään 10 000 eliitin jäseneltä, käykö ohjelma.
Eikö vaaleja pidetä siksi, että edustajat päättävät asioista. Edustuksellinen demokratia vai vähemmistön.

Itse asiasta olen Jussi Tanhuanpään linjoilla eli mielummin lisää opettajia kuin lisää vuosia.
Miten muuten ennen pärjättiin, kun ei ollut rahaa oppikirjoihin, pieniin luokkakokoihin, päiväkoteihin, eikä ollut edes peruskoulua?

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Siirryin 1976 peruskoulun opettajaksi keskikoulusta. Kuuluin silloin peruskoulua kannattaviin. Samanlaista epäluuloa oli ilmassa. Kukaan ei enää yli 40 vuotta myöhemmin vastusta asiaa!
Lopultakin päästään eurooppalaiseen käytäntöön, jossa nuorelle suodaan rauha kasvaa aikuisikään erilaisin poluin mutta samanarvoisin mahdollisuuksin! Hallitus on tehnyt kokonaisvaltaisen järkevän ratkaisun!!

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Oppivelvollisuuden laajentamisen vääränä lääkityksenä oppilaiden huutavimpiin ongelmiin tulee torpata ja keskittää rajalliset resurssit juurikin kirjoittajankin mainitsemiin täsmälääkkeisiin.

Hyvät opettajat, tehkää kansalaisaloite. Aloitteella on hyvät menestymismahdollisuudet saavuttaa 50000 allekirjoittajan saldo.

Itse ainakin allekirjottaisin ja rummuttaisin myös asiaa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Jocke Rantanen, väite, että oikeisto pyrkii tasapanoittamaan valtiontaloutta ja vasemmisto jakaa rahaa, sille väitteelle ei katetta löydy. IS teetti tutkimuksen miten puolueet ovat veikaannuttaneet Suomen valtiota viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, kärjessä Kokoomus perässään muut porvaripuolueet, häntäpäässä vasemistopuolueet. Tuon tutkimuksen voi halutessaan lukea IS:n sivuilta.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen
Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Puhuin tuossa aikaisemmin itsetunnon tärkeydestä kaikelle oppimiselle. Perusluottamus elämän kantavuuteen tulee kuitenkin tätä ennen. Ellei ihmisellä ole perusluottamusta, hän ei kykene antamaan parastaan. Perusluottamus ja itsetunto kulkevat käsikädessä - Mikäli nämä ovat kunnossa ihminen kokee olevansa riittävän hyvä, hänen ei tarvitse nostaa itseään muiden yläpuolelle (narsismi) eikä alistua toisten tossun alle - Sekä narsistin että alistujan luottamus elämään ja toisiin ihmisiin on heikko.

Tiedän tuon ylläolevan koska olen kokenut sen sekä omassa elämässäni että myös perehtynyt ihmismieleen opiskelemalla ja lukemalla. Väitän että lapset pärjäävät koulussa ja yleensäkin elämässä mitä parempi perusluottamus heillä on. Tähän kanattaa todella panostaa ihan vauvasta yläkouluun asti. Myöhemmin on paljon vaikeampaa korjata jo tapahtuneita vahinkoja.

En usko Rinteen hallituksen toimien parantavan vaikeuksissa olevien nuorten asemaa. Tuki täytyy tulla aikaisemmin - Nyt hallitus tekee opetuksen suhteen saman virheen kuin edellinen hallitus soten suhteen - He eivät kuuntele ammattilaisia, eli opettajia. Sotessa ei kuunnella vieläkään lääkäreitä ja hoitajia. Poliitikot osoittavat suurta ylimielisyyttä meitä kansalaisia kohtaan.

Käyttäjän jj2311 kuva
Jyrki Immonen

Samaa poliittsesti tyhmää märinää kuin aikoinaan kun peruskoulua perustettiin. Oikean opettajan pitäisi katsoa asiaa jostain muusta näkökulmasta kuin vasemmisto-oikeisto. Haisee.

Käyttäjän JukkaKivimki kuva
Jukka Kivimäki

Blogistin huoli perusopetuksen rahoituksen riittävyydestä on aiheellinen, mutta mittavatkaan lisäykset perusopetuksen rahoitukseen eivät takaisi sitä, että osa nuorista ei saavuta perusopetuksen oppimäärää ennen oppivelvollisuuden raukeamista. Raukeamisiän myöhentäminen auttaisi siinä että toiselle asteelle hakeutuvilla olisi perusopetuksen oppimäärä paremmin hallussa.
Tällöin siis ns. armovitosten sijaan tarjottaisiin lisäopetusta vielä nykyisen oppivelvollisuusiän päättymisen jälkeen.

Kirjoitin aihepiiriin liittyen myös oman blogin.
http://jukkakivimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27684...

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Jo ennestään tuuliajolla olevista nuorista ei ole välitetty pätkääkään, ja kerätään ongelmia tulevaisuuteen.

2011
"Vakava ilmiö Suomessa: 60 000 nuorta ”ulkona”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110547-vakava-ilm...

2018
"Koskee jopa 100 000 nuorta – ”Suomen suurin ongelma, kaikki keinot käyttöön heti”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/261584-koskee-jop...

Toimituksen poiminnat